Projekt

Sluss och klaffbro, Södertälje kanal

Slussen i Södertälje är Nordens största handelssluss. Ombyggnaden av slussen ingår i Mälarprojektet vars syfte är att förbättra sjösäkerheten och tillgängligheten i de allmänna farlederna genom Södertälje kanal. Genom att förbättra infrastrukturen för sjöfarten på Mälaren kan även de hårt belastade järnvägen och vägnätet avlastas.

Slussholmen

Peab har fått uppdraget att renovera och bygga om sluss, reglerdamm och fiskvandringsled vid Slussholmen i Åkers kanal. Utöver restauration kommer gångpassager, bryggor och sittytor förbättras.

Kolkajen, Stockholm

Peab har fått uppdraget att i samverkan sanera sjöbotten vid Kolkajen i Norra Djurgårdsstaden. Beställare är Stockholms stad och kontraktssumman uppgår till cirka 200 miljoner beroende på vilken metod kommer att väljas.

Ny kaj i Hargs hamn, Östhammar

Vi bygger en ny kaj i Hargs hamn i Östhammars kommun. I projektet ska vi anlägga en 182 meter lång kaj som byggs som en stödmurskaj. Den nya kajen kommer att möjliggöra för betydligt större fartyg att angöra hamnen.

Norra Lagnö-Tynningö

Breddning av Lagnövägen på Norra Lagnö samt breddning av Tynningövägen på Tynningö. VA och belysning på båda sidor om färjeleden. Muddring i färjelägena.

Färjeläge i Karlshamn

I Stillerydshamnen i Karlshamn, Blekinge anlägger Peab ett nytt färjeläge, RoRo3*. Projektet innehåller komplicerade grundläggningsarbeten med spont och pålning, sjöarbeten samt många betongarbeten både över och under vatten.

Upprustning av Köpings hamn

I Köpings hamn har vi fått uppdraget att muddra och omhänderta muddermassor åt Köpings kommun. Kontraktssumman uppgår till 170 miljoner svenska kronor.

Remmargrund

Åtta sjömil utanför Kapellskär i Norrtälje kommun står Remmargrundets fyr. Hösten 2018 blev fyren påseglad av ett fraktfartyg med manöverproblem. Fyren gick av på mitten och överbyggnaden föll av och sjönk. Fyren ersattes med en temporär lösning som sedan dess visat vägen för sjötrafiken. Nu har Peab Marin förankrat fyren.

Dykdalb, Västerås

Objektet omfattar byggnation av dykdalb vid Oljekajen i Västerås. Arbetet utförs i samverkan med Västerås hamn. Dykdalben gjuts på valvform som byggs över vatten, den har försetts med isskydd, pollare och fendrar. Gjutning utfördes i två etapper, totalt 210 m³ betong.

Västerås hamn, muddring och stabilisering

Västerås hamn är en viktig knutpunkt för transporter i Mälardalen och Bergslagen då väg- och järnvägsnätet är hårt belastat. Miljökraven har blivit större och kraven på alternativa transportlösningar ett måste. Peab Marins uppdrag omfattar fördjupning av farled och hamnbassäng inom Västerås hamn och är ett av delprojekten som ingår i Mälarpro...

template
template
template

template

template

template

template