Projekt

Kolkajen, Stockholm

Peab har fått uppdraget att i samverkan sanera sjöbotten vid Kolkajen i Norra Djurgårdsstaden. Beställare är Stockholms stad och kontraktssumman uppgår till cirka 200 miljoner beroende på vilken metod kommer att väljas.

Ny kaj i Hargs hamn, Östhammar

Vi bygger en ny kaj i Hargs hamn i Östhammars kommun. I projektet ska vi anlägga en 182 meter lång kaj som byggs som en stödmurskaj. Den nya kajen kommer att möjliggöra för betydligt större fartyg att angöra hamnen.

Norra Lagnö-Tynningö

Breddning av Lagnövägen på Norra Lagnö samt breddning av Tynningövägen på Tynningö. VA och belysning på båda sidor om färjeleden. Muddring i färjelägena.

Färjeläge i Karlshamn

I Stillerydshamnen i Karlshamn, Blekinge anlägger Peab ett nytt färjeläge, RoRo3*. Projektet innehåller komplicerade grundläggningsarbeten med spont och pålning, sjöarbeten samt många betongarbeten både över och under vatten.

Upprustning av Köpings hamn

I Köpings hamn har vi fått uppdraget att muddra och omhänderta muddermassor åt Köpings kommun. Kontraktssumman uppgår till 170 miljoner svenska kronor.

Remmargrund

Åtta sjömil utanför Kapellskär i Norrtälje kommun står Remmargrundets fyr. Hösten 2018 blev fyren påseglad av ett fraktfartyg med manöverproblem. Fyren gick av på mitten och överbyggnaden föll av och sjönk. Fyren ersattes med en temporär lösning som sedan dess visat vägen för sjötrafiken. Nu har Peab Marin förankrat fyren.

Dykdalb, Västerås

Objektet omfattar byggnation av dykdalb vid Oljekajen i Västerås. Arbetet utförs i samverkan med Västerås hamn. Dykdalben gjuts på valvform som byggs över vatten, den har försetts med isskydd, pollare och fendrar. Gjutning utfördes i två etapper, totalt 210 m³ betong.

Västerås hamn, muddring och stabilisering

Västerås hamn är en viktig knutpunkt för transporter i Mälardalen och Bergslagen då väg- och järnvägsnätet är hårt belastat. Miljökraven har blivit större och kraven på alternativa transportlösningar ett måste. Peab Marins uppdrag omfattar fördjupning av farled och hamnbassäng inom Västerås hamn och är ett av delprojekten som ingår i Mälarpro...

Tvärkajen, Västerås

Entreprenaden avser stabilitetshöjande åtgärder av befintligt hamnplan direkt innanför befintlig kaj, Tvärkajen, genom uppförande av två nya påldäck. Hela det västra hamnplanet inom Västerås hamn har utförts genom utfyllnader från ursprunglig sjöbotten. Stora sättningar har uppkommit innanför kajerna och den tillåtna belastningen bakom kajen är...

Lovön-Hässelby

Ny 1300 meter lång sjöförlagd huvudvattenledning V1000 i stål mellan Hässelby och Lovön. Ledningen läggs på ok som monteras mellan pålpar, cirka en meter ovan sjöbotten. Landfästen schaktas fram inom spont. I projektet samarbetar vi med kollegorna inom lokal marknad öst och Peab Grundläggning. Bakgrunden till projektet är att den befintliga å...

template
template
template

template

template

template

template

Vi använder cookies. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används.