Tusentals nyfikna samlades under onsdagen kring Stadsgården för att bevittna ankomsten av Slussens nya huvudbro ”Guldbron”.
Under två månader har bron färdats med båt från Kina. När den äntligen nådde sin slutdestination i Stockholm var Peab Marin på plats med arbetsbåten Signal för att ta emot tamparna och hjälpa det jättelika lastfartyget med förtöjningen.
Emil Munkhammar, sjötekniker på Peab Marin arbetade på däck ombord på Signal:
- Vårt uppdrag var att ta emot lastfartygets tampar och förtöja vid de gula mooringbojarna som ligger fast i Strömmen. Vi höll kontakt med besättningen på lastfartyget via radio för att bestämma när och hur de enorma tilläggningstamparna skulle tas emot och förtöjas.
Allt gick enligt plan och vid 16-tiden på onsdagen var fartyget förtöjt.
Ingår i ramavtal
- Vi är vana att ta emot kryssningsfartyg på detta sätt, säger Emil. Vi gör det flera gånger varje säsong, det ingår i vårt ramavtal med Stockholm Hamn. Men den här gången var det såklart lite extra uppståndelse!
Fler arbeten
På fredag fortsätter Peab Marins uppdrag med Guldbron. Då ska de hjälpa till att lossa bron från lastfartyget och bogsera den in till kaj. Om ytterligare en vecka ska vi vara med och bogsera bron till sin slutliga plats mellan Gamla stan och Södermalm.